lördag 2 juli 2011

3 juli och en del har hänt!

Det är ett tag sedan jag skrev, det har varit mycket på G. Dels för att jag inte är frisk, utan min bindvävssjukdom gör att jag i vissa perioder inte orkar göra så mycket i trädgården men oxå för att vi haft en hel del projekt här hemma som nästa tagit knäcken på mig. Men nu tänkte jag att det är hög tid för en uppdatering.

Mycket har hänt i trädgården sedan sist.

Så här såg vår rabatt ut då vi flyttade hem i våras.
Vi hade ingen aning om vad som skulle komma upp.

Så det första vi gjorde var att lyfta bort alla runda stenar och byta
till marksten. Isaac var jätteduktig och hjäpte mig att bära sten för sten.
Vi fyllde även på lite jord med lite mer näring.

Nu ser rabatten ut såhär, vi har fyllt på med ändå mer jord. Köpt till några perenner,
flyttat omkring växterna lite samt tagit bort en av perennerna, som vi tror var nån slags gul prästkrage aktig sak. Den har fått flytta till en annan rabatt tills vidare.
Har även fått en marktäckande perenn av svärmor, men jag vet inte vad den heter ännu, ska ta reda på det.
Den stora gröna är en daglilja men jag vet inte vilken färg det är på blomman, ska bli roligt att se.

*



Vi har även anlagt ett jordgubbsland och trots att vi endast köpte 8 plantor så slutade det med att vi nu planterat drygt 50 st plantor. Dessa har vi grävt upp av de plantor som en av våra grannar gav oss något år innan vi hyrde ut vårt hus och flyttade in till stan. Då var jag väldigt dålig och vi hade en bebis och så Isaac som då var knappt 2 år. Vi grävde helt enkelt bara ner plantorna i jorden uppe på åkern och trodde aldrig att de skulle överleva. Men det gjorde dom och revat sig hade de oxå gjort.

Vi har marktäckt med bark, ett lager på ca 10 cm. Och det blir många säckar det.....

Och lite har faktiskt vårt jordgubbsland redan växt för titta hur det såg ut från början då vi anlade det för några veckor sedan!


Så nästa år hoppas jag på stora fina jordgubbsplantor och en massa massa röda stora söta gubbar!

*



Rabarberplantan har tagit sig enormt bra och vuxit sig mer än dubbelt så stor. Den var ju bara en liten krukplanta då vi köpte den.
Jag har ännu varit alldeles för snål för att ta in och njuta av vår första egna rabarberpaj... visst har jag gjort rabarberpaj i år... men då på en av våra grannars rabarber...

Till sist så bjuder jag på en bild på en av våra blomsterarrangemang hemma på tomten. Jag älskar gamla saker och självklart kan man plantera i det mesta!!!



I den här mjölkkannan som jag fått av svärfar hällde jag först i en massa sand och till sist blomjord innan jag planterade denna planta. Minns inte vad den heter men den något japanskt är det och den doftar något i stil med mint.

Hej då!

Ps. Vi plockade in sallad för första gången idag! Rädisorna är stora och fina och Rödbetorna och bönorna växer så det knakar, bild kommer ev i nästa inlägg..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar